MINI-ESSAY AS A FORM IN GORAN STEFANOVSKI’S ESSAYISTIC WORKS

  • Ivan Antonovski

Abstract

While the form of mini-essay or draft-essay is not yet firmly standardized in literary theory, its presence in literary space cannot be neglected, especially since it is one of the most common forms of expression of the author's essayistic I at present. Hence, this literary form deserves reference in the critical and theoretical reading of contemporary literature, which can lead to new theoretical insights. This paper addresses its presence in Goran Stefanovski's essayistic works through “conserved impressions” most of which were first published in the eighth and ninth decades of the last century. Reading them in the context of Stefanovski's entire essayistic works, the mini or draft essay is confirmed as the exclusivity of literary essayism. Considering Stefanovski's essayistic works as a result of a creative thought process, this paper suggests that “impressions”, such as mini or draft essays, can be regarded as the first phase of the process in which essay perceptions and reflections on identity issues and dilemmas present in some of them, which dominate his further essays in terms of topic and motive, go through a process of creative thinking as well as experiential and cognitive observational initiation, which evolves their explication in the essay text to the level of hyper-essay. The paper also points to the conclusion that essayism should not and cannot be fully considered as a much later manifestation in Stefanovski's work, and that the topic and motive dominating his later essays should not be attributable exclusively to the state of voluntary two-home exile and the post-Yugoslav context.

 

Keywords: mini-essay, draft-essay, Goran Stefanovski, conserved impressions, form, essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Адорно, Т. (1983). Есејот како форма. Трета Програма, 14-15: 207-225.
[2] Битолската библиотека го одбележа патрониот празник со чествување на делото на Горан Стефановски. (2019). Апла [Интернет] 5 декември. Достапно на: https://apla.mk/vilaet/item/3832-bitolskata-biblioteka-go-odbelezha-patroniot-praznik-so-chestvuvanje-na-deloto-na-goran-stefanovski [Пристапено на: 13.4. 2020].
[3] Божиħ, Ј. (2005). Есеј – фикција унутар истине. Гласник, 1: 227-249.
[4] Епштејн, M. (1997). Есеј. Београд: Народна књига, Алфа.
[5] Лотман, М. Ј. (2003). Текст во текст. Во К. Ќулавкова (прир.) Теорија на интертекстуалноста. Скопје: Култура.
[6] Младеноски, Р. (2005). За мудрата и автентична македонска приказна. Современост, 4, 127-131.
[7] Мојсова Чепишевска, В. (2019). Конзервирани импресии – година без Горан Стефановски. [Интернет] Репер. 109. Достапно на: http://www.reper.net.mk/2019/12/25/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B8%D0%B8-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D0%B3%D0%BE/ [Пристапено на: 14.4. 2020]
[8] Смилевски, Г. (2019). Ставовите на Горан Стефановски за идентитетот и за идентитетските наративи. [Интернет] Philological Studies. 17, 2: 160-172. Достапно на: https://journals.ukim.mk/index.php/philologicalstudies/article/view/323/253 [Пристапено на: 10.1. 2020].
[9] Стефановски, Г. (2004). Конзервирани импресии. Скопје: Темплум.
[10] Стефановски, Г. (2005). Приказни од Дивиот Исток. Скопје: Табернакул.
[11] Стефановски, Г. (2010). Кавга со Кафка и други есеи. Скопје: Табернакул.
[12] Стефановски, Г. (2020). Искрата што се измолкува: наративи помеѓу чеканот и наковалната. Зенит, 4-5: 10-32.
[13] Ќулавкова, К. (2002). Мала теорија: егзотичен од по рабовите на книжевноста: поетика на есејот и прилог во македонскиот есеј. Во: В. Стојчевска-Антиќ (уред.) Македонски јазик, литература и култура: зборник реферати од Четвртата македонско-северноамериканска славистичка конференција за македонистика, 191-207. Скопје: Универзитет „Св. Кирил и Методиј“.
[14] Ќулавкова, К. (прир.) (2007). Поимник на книжевната теорија. Скопје: Македонска академија на науките и уметностите.
[15] Џепароски, И. (2008). Филозофијата и поетиката на есејот. Во: И. Џепароски (уред.) Македонскиот есеј, 5-19. Битола: Микена.

*
[16] Cuddon, J.A. (1992). A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin Books.
[17] Epstein, J. (ed.) (1997). The Norton Book of Personal Essays. New York: W.W. Norton & Company.
[18] Lopate, P. (ed.) (1995). Art of Personal Essay: an Anthology from the Classical Era to the Present. New York: Anchor Books.
[19] Lukač, G. (1973). Duša i oblici. Beograd: Nolit.
[20] Lukić, J. (2001). Metaproza: Čitanje žanra. Beograd: Stubovi kulture.
[21] Pouillouh, J. Y. (1997). Dictionnaire des Genres et Notions litteraires. Paris: Albin Michel.
Published
2021-09-16
How to Cite
Antonovski, I. (2021). MINI-ESSAY AS A FORM IN GORAN STEFANOVSKI’S ESSAYISTIC WORKS. PALIMPSEST / ПАЛИМПСЕСТ, 6(11), 191-200. https://doi.org/10.46763/PALIM21116191a
Section
КНИЖЕВНОСТ/ LITERATURE