Entrepreneurship in Small Businesses and Intrapreneurship in Large Companies
Abstract
The importance of the topic comes from the significant economical andsocial value that an entrepreneur has in the economically developed countriesand as a result of the constant growth of entrepreneurship in all spheres.What the society could and should do to develop Entrepreneurship andIntrapreneurship is to create a surrounding in which people, individuals willreveal a special talent or affinity for a certain matter on time. It will have tocreate conditions in which everyone will strive to achieve successful results.However, it is very important to create an atmosphere in which failure will beconsidered a normal thing that should not discourage.Besides the changes in the common economical environment, radicalchanges are also needed in the mentality and culture for free entrepreneurshipand business.In order to develop Entrepreneurship and Intrapreneurship there arecertain preconditions necessary to succeed in it, one of which is reinforcementof the collaboration between the companies, service providers, institutions anduniversities and the Government that has to create positive surrounding foreconomical development.Importance should also be given to education. Supplying more fundsand conducting reforms in the education will lead to greater knowledge whichcombined with the entrepreneur spirit will lead to encreased productivity.Research and analyses are conducted of:1. An Entrepreneur whose firm can not grow, family business.2. An Entrepreneur who wants the firm to grow.3. An Intrapreneur in the real meaning of the word, who wants developmentand investments.References
И. Адизес; Овладување со промените; Центар за кадровски и информатички услуги"ДЕТРА"-Скопје; 1998.
P. Burns, J. Dewhurst; Small business in Europe; Macmillan Education Limited-London; 1986.
M. Coulter, S. Robbins; Management, seventh edition; Prentice-Hall International Inc.;2002.
J. Donelly, J. Gibson, J. Ivancevich, Eight Edition; "Fundamentals of Management" USA; Richard D. Irwin Inc.; Jr.1992.
Economy Press – Скопје; месечен весник бр.243 од 2003; бр.236 од 2002.
Економски магазин-Скопје; месечен весник бр.177 од 2000;бр.233, 241 од 2003.
Т.Фити, Верица Хаxи Василева-Марковска, М.Беитмен; Претприемништво; Економски факултет-Скопје; 1999.
Г.Хансен; Прирачник за можности за стопански развој;ILO/UNDP LED PROGRAM; Geneva, Switzerland; 1999.
R.Hisrich; Entrepreneship-Intrapreneurship; American Psychologist; 1990.
http://www.intrapreneur.com/MainPages/History.html
http://www.pinchot.com/MainPages/BooksArticles/InnovationInrapren euring/
D. Kuratko, R. Hodgetts; Entrepreneurship. A contemporary approach, 5th ed.; Harcourt College Publishers; Fort Worth; 2001;преземено од Б.Шуклев; Менаџмент на мал бизнис - 2 издание; Економски
факултет - Скопје; 2001.
Т. Кралев; Претприемништво и мал бизнис-compendium; Центар за интернационален менаџмент Скопје; 2001.
Т. Кралев; Основи на менаџментот, трето издание; Центар за интернационален менаџмент - Скопје; 2001.
Т. Кралев, И. Чубровиќ; Менаџмент на претприемачкиот бизнис; Центар за интернационален менаџмент Скопје; 2003.
Капитал - Скопје; неделен весник бр.182, 186, 188, 189, 190, 191, 193, 194, 195, 197, 199, 200, 204, 209, 210, 212, од 2003; бр. 225, 230 од 2004.
Македонија-Бизнис каталог 2004; "Марили" ДООЕЛ-Скопје; 2004.
Марија Зарезанкова-Потевска; Перспективите на малото стопанство; Неол-Ристо-ДООЕЛ - Скопје; 2000 год.; стр.17-18
Д. Пендев; Водич за претприемнињтво и мал бизнис; Економски Институт-Скопје; 2000.
G. Pinchot III, Elizabeth Pinchot; Intra-Corporate – Entrepreneurship; 1978 (http://www.intrapreneur.com/MainPages/History/IntraCorp.html).
Б. Шуклев; Менаџмент на мал бизнис; Економски факултет- Скопје; 2001.
Б. Шуклев, Љ.Дракулевски; Менаџмент лексикон; Економски факултет-Скопје; 1996.
Студија за економски развој на Струмичкиот регион - Претприемничка иницијатива; Струмица 2001.
Закон за трансформација на претпријатијата со општествен капитал; Сл.весник на Р.М. бр.38/93.. ..6/02.
Закон за државна помош; Сл.весник на Р.М.бр.24/03.
Закон за трговија; Сл.весник на Р.М. бр.23/95.
Закон за основање на агенција за поддршка на претприемништвото на Р.М.; Сл.весник на Р.М. бр. 60/03.
Закон за сметководството; Сл.весник на Р.М.бр.42/93,32/98
Закон за трговските друштва; Сл.весник на Р.М. бр.28/2004
Б. Зеленков; Економската криза и реформите во Р.Македонија; Правен факултет - Скопје; 1997.