МАРКЕТИНГОТ И ВРСКАТА СО ПОТРОШУВАЧИТЕ
Abstract
Анализата на врската помеѓу маркетингот како научна област и однесувањето на потрошувачите создава нови знаења за потребите како на научната фела, така и на бизнис секторот. Овие знаења помагаат во креирање на јасни маркетиншки стратегии кои ќе треба да доведат до зголемена конкурентска предност на компаниите. Со подобрување на конкурентноста на компаниите, воедно се подобрува и конкурентноста на националната економија. Oпштествениот маркетинг концепт (21 век) ги предвидува можните конфликти помеѓу потрошувачките краткорочни желби и потрошувачката долгорочна благосостојба. Според тоа, се претпоставува дека маркетингот, всушност, треба да испорача вредност за купувачите на начин на кој ја одржува или подобрува благосостојбата на потрошувачот и на општеството. Помагањето на целната група би требало да биде првичната цел за постоењето на бизнисите, организациите и институциите. Во насока на создавање на фокус кон потрошувачите, неопходно е проучување и разбирање на она што значи вредности, задоволство и лојалност на потрошувачите, како и нивното однесување. Во суштина, однесување на потрошувачите е процес и активности во кои се вклучуваат луѓето кога бараат, селектираат, купуваат, користат и располагаат со производи и услуги за да ги задоволат своите потреби и желби. Во процесот на донесување одлука за купување, потрошувачите минуваат низ повеќе фази, односно стадиуми на кои соодветствуваат интерни психолошки процеси. Петте фази се: препознавање на проблемот, барање на информации, алтернативна проценка, одлука за купување и проценка по купувањето. Соодветно на нив, петте интерни психолошки процеси кои се случуваат се: мотивација, перцепција, формирање на став, интеграција и учење.
Downloads
References
Американската Асоцијација за Маркетинг (АМА), https://www.ama.org/ Pages/default.aspx [посетено на 26,09,2017]
Peppers, D. and Rogers, M., (2005), Return on Customer: Creating Maximum Value From Your Scarcest Resource, Doubleday: Random House, Inc.
Reichheld, F. and Teal, T. (2001), The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits, and Lasting Value, Harvard Business School Press
Kotler, P. 1999. Kotler on Marketing: How to Create, Win, and Dominate Markets. New York, NY: Free Press.
Simonson, I., Carmon, Z., Dhar, R., Drolet, A. and Nowlis, S.M., (2001), Consumer research: In Search of Identity, Annual Review Psychology. 2001. 52, 249–75
Descartes R., 1969, Les passionas de L’ame, Paris: Gallimard
Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation, Psychological Review, 50(4), 370-96
Hawkins, D. I.and Mothersbaugh, D. L. (2010), “Consumer Behavior: Building Marketing Strategy”, 11th ed., McGraw-Hill/Irwin;
Hirschman, E. C. (2003), “Men, Dogs, Guns, and Cars: The Semiotics of Rugged Individualism,” Journal of Advertising, Spring, pp. 9–19
Wang, C. L. and Mowen, J.C., (1997), The Separateness – Connectedness Self – Schema: Scale Development and Application to Message Construction, Psychology and Marketing, 14: 185-207
Wang, C. L., Bristol, T., Mowen, J. C. and Chakraborty, G., (2000), Alternative Modes of Self-Construal: Dimensions of Connectedness-Separateness and Advertising Appeals to the Cultural and Gender-Specific Self, Goutam Journal of Consumer Psychology, 9(2), 107-115
Escalas, J.E. and Bettman, J.R., (2005). Self-Construal, Reference Groups, and Brand Meaning, Journal of Consumer Research 32(3):378-389
Tse, D.K., and Wilton, P.C., (1988), Models of Consumer Satisfaction Formation: An Extension, Journal of Marketing Research, 25(2): 204212
Oliver R.L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. Boston: McGraw-Hill.
Reichheld, F.F., and Sasser, E. S. W.J., (1990). Zero Defections: Quality Comes to Services, Harvard Business Review, https://hbr.org/1990/09/ zero-defections-quality-comes-to-services [посетено на 27,09,2017]
Peter, J.P. and Olson, J.C., (2010). Consumer behavior and marketing strategy, 9th ed. Boston McGraw-Hill Irwin
Belch, M. and Belch, G., (2011), Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective, McGraw-Hill Education