РАБОТА СО НАДАРЕНИ ДЕЦА ВО ИНКЛУЗИВНА УЧИЛНИЦА – СОСТОЈБИ И ПРЕДИЗВИЦИ ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА

  • Моника Стојановска
  • Јадранка Рунчева
Keywords: одделенски наставници, инклузија, надарени ученици, Македонија

Abstract

Инклузивното образование е клучен сегмент на современите образовни системи, чија цел е да обезбеди еднакви можности за сите ученици, без разлика на нивните способности или попречености. Во Република Северна Македонија, како и во многу други земји, динамиката кон инклузивно образование доби на интензитет во последните години. Меѓу учениците отсекогаш имало такви кои се борат со училишните обврски, оние што ги извршуваат обврските со леснотија и оние кои тврдоглаво им се спротивставуваат. Пред да се започне со работа со надарени ученици, треба истите да бидат препознаени. Раното идентификување на надарените ученици е од суштинско значење за да се обезбеди соодветна поддршка и можности за збогатување. ТрудотРабота на надарени деца во инклузвина училница – состојби и предизвици во Р. С. Македонија е дел од пообемно истражување (дипломски труд). Во трудот најпрвин е дефиниран поимот надареност, а потоа даваме осврт кон работата со надарени деца во инклузивната училница. Со цел да видиме со какви предизвици се соочуваат македонските наставници во поглед на работата со надарените ученици во основните училишта, ние спроведовме истражување. Истражувањето беше спроведено во септември 2023 година. Во истражувањето учествуваа 51 одделенски наставник од пет училишта во Македонија. Наставниците имаат потреба од обука за работа со надарените ученици.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Ачковска Лешковска, Е. (2022): Дали им посветуваме доволно внимание на
надарените деца?, Преземено на 10 септември 2023 година од https://licevlice.mk/intervju-elena- achkovska-leshkovska-dali-im-posvetuvame-dovolno-vnimanie-na-nadarenite-decza/
• Cross, T. L. (2018). On the social and emotional lives of gifted children. In A. E. Waterman & R.
J. Matthews (Eds.), The Routledge International Handbook of Social Emotional Learning: Promoting safe and caring schools (pp. 38-49). Routledge.

• Delisle, J. R. (2015). Parenting gifted kids: Tips for raising happy and successful gifted children. Free Spirit Publishing.
• Ford, D. Y. (2013). Multicultural Gifted Education (2nd ed.). Prufrock Press.
• Gallagher, D. J., & Clifford, M. (2018). The Gifted Child in the Regular Classroom: A Guide for Teachers and Administrators (2nd ed.). Free Spirit Publishing.
• Maker, C. J., & Nielson, A. B. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. Prufrock Press.
• МОН. (2018). СТРАТЕГИЈА за образованието за 2018-2025 година и Акциски план., Скопје
: Министерство за образование и наука на Република Македонија
• Neihart, M. (2016). The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know? In M. Neihart, S. M. Reis, N. M. Robinson, & S. M. Moon (Eds.), The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know? (pp. 3-14). Prufrock Press.
• Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2010). Is There Still a Need for Gifted Education? An Examination of Current Research. Learning and Individual Differences, 20(4), 308-317.
• Rogers, K. B. (2017). Re-forming Gifted Education: How Parents and Teachers Can Match the Program to the Child. Great Potential Press.
• Tomlinson, C. A. (2014). Differentiation and the Brain: How Neuroscience Supports the Learner- Friendly Classroom. ASCD.
• VanTassel-Baska, J. (2015). Content-Based Curriculum for High-Ability Learners (3rd ed.). Prufrock Press.
• Olenchak, F. R. (2001). Lessons learned from gifted children about differentiation. The teacher educator, 36(3), 185 – 198.
• Reis, S. M., Gentry, M., & Park, S. (2017). Extending the pedagogy of gifted education to all students. Gifted Child Quarterly, 61(2), 110 – 123.
• Westberg, K. L., Archambault, F. X., Dobyns, S. M., & Salvin, T. J. (1993). An enrichment program for gifted elementary students: Effects on motivation for learning. Gifted Child Quarterly, 37(3), 129 – 135.
• Малчески, Р. и Малческа, Ц., Работа со надарени ученици, Скопје 2019, Преземено на 12 септември 2023 година од http://Armaganka.org.mk/uploads/books/6szgCFoGUWfB9SYO6iriQ.pdf
Published
2024-06-07