Математичка анксиозност
Abstract
Математичката анксиозност се дефинира како чувство на напнатост, загриженост или страв, кое ја попречува успешноста, ефикасноста во учењето математика. Истражувачите не се единствени за тоа кои се факторите поради кои се јавува, но сметаат дека несоодветниот стил на поучување може да биде фактор за појава на математичката анксиозност. Последиците од математичката анксиозност можат да бидат како на лично, така и на академско поле - постои силна тенденција за избегнување на математиката и математичките активности која ги намалува индивидуалните математички вештини на поединецот и истовремено го попречува во донесувањето на одлуки за сопствениот избор на кариера. Од оваа гледна точка е потребно наставниците да ги разберат причините за појава на математичката анксиозност и да им дадат соодветна помош на учениците истата да ја надминат. Во трудот е даден преглед на литература и истражувања на овој проблем во однос на причините, ефектите, инструменти за мерење и интервентните програми. Цитирани се некои научни истражувања во врска со решавање на математичката анксиозност врз основа на половите и возрасните разлики. Бидејќи математичката анксиозност е честа појава меѓу одделенските наставниците, трудот го допира и овој аспект. Во практиката, проблемот на математичка анксиозност кај одделнските наставници може сериозно да влијае на нивниот стил на поучување на математиката.References
Amato, S. A. (2004). Improving student teachers' attitudes to mathematics. The 28th International Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 25–32
Ashcraft, M. H. (2002). Math Anxiety: Personal, educational and Cognitive Consequences. Current Directions in Psychological Science, 11 (5), 181– 185.
Ashcraft, M. H. и Kirk, E. P. (2001). The relationship among working memory, math anxiety and performance. Journal of Experimental Psychology, 130 (2), 224–237
Austin, S., Wadlington, E. in Bitner, J. (2001). Effect of beliefs about mathematics on math anxiety and math self-concept in elementary teachers. Education, 112 (3), 390–397
Baisse, W. H. (1993). Math Anxiety Workshop, 1993: A programe developed for the math anxious student at all levels, but predominantly at developmental levels. Преземено на 3.4.2008, од EBSCO HOST Research Databases
Baloglu, M. и Kocak, R. (2006). A multivariate investigation of the differences in mathematics anxiety. Personalitiy and Individual Differences, 40, 1325–1335
Barnes, A. и McCoy, L. P. (2006). Investigating the causes of math anxiety in the high school classroom. V L. P. McCoy, (ur.), Studies in teaching 2006
Research Digest: Research projects presented at annual research forum (13–18). Winston-Salem, NC: Wake Forest University
Carr, A. (1999). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: a Contextual approach. London, New York: Routledge
Cates, G. L. и Rhymer, K. N. (2003). Examining the relationship between mathematics anxiety and mathematics performance: an instructional hierarchy perspective. Journal of Behavioral Education, 12 (1), 23–34
Chiu, L. H. и Henry, L. L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23 (3). Преземено на 1.3.2008, од
Academic Search Premier
De Bronac Meade и Brown, R. (1982). Reduction of mathematics anxiety: A cognitive behavior modifi cation approach. Превземено на 3.4.2008, од EBSCO HOST Research Databases
Gierl, M. J. и Bisanz, J. (1995). Anxieties and attitudes related to mathematics in grades 3 and 6. Journal of Experimental Education, 63 (2). Превземено на 2.3.2008, од Academic Search Premier
Gresham, (2007). A study of the mathematics anxiety in pre-service teachers. Early childhood Education Journal, 35 (2), 181–188
Gutbezahl, J. (1995). How negative expectancies and attitudes undermine females’ math confi dence and performance: A review of the literature. Превеземено на 3.4.2008, од EBSCO HOST Research Databases
Hannula, M. S., Liljedahl, P., Kaasila. R. и Röser, B. (2007). Researching relief of mathematics anxiety among pre-service elementary school teachers.
Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 1, 153–157
Harriss-Dew, K. M., Galassi, M. D. и Galassi, J. P. (1983). Mathematics anxiety: Somebasic issues. Journal of Counseling Psychology, 30 (8), 443–446
Herbert, T. P. и Furner, J. M. (1997). Helping high ability students to overcome math anxiety through bibliotherapy. Journal of Secondary Gifted Education, 8 (4). Превземено на 25.2.2008, од Academic Search Premier
Hopko, D. R., Ashcraft, M. H., Gute, J., Ruggiero, K. J. и Lewis, C. (1998). Mathematics anxiety and working memory: support for the existence of a defi cient inhibition mechanism. Journal of Anxiety Disorders, 12 (4), 343–355
Mash, E. J. и Wolfe, D. A. (1999). Abnormal child psychology. Belmont, CA [etc.]:Brooks/Cole: Wadsworth: ITP, cop
Miller, H. и Bichsel, J. (2004). Anxiety, working memory, gender, and math performance. Personality and Individual Differences, 37, 591–606
Muris, P., Rapee, R., Meesters, C., Schouten, E. и Geers, M. (2003). Threat perception abnormalities in children: the role of anxiety disorders symptoms, chronic anxiety and state anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 17, 271–287
Newstead, K. (1998). Aspects of children’s mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics, 36, 53–71
Ruben, T. (1998). A comparison between male and female mathematics anxiety at community college. Превземено на 3. 4. 2008, од EBSCO HOST Research Databases
Stodolsky, S. S. (1985). Telling Math: Origins of Math aversion and anxiety. Educational Psychologist, 20 (3), 125–133
Strle, M. (1998). Ugotavljanje in obravnavanje anksioznosti pri matematiki. Diplomsko delo, Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedago{ka fakulteta
Strle, M. (2003). Ugotavljanje in obravnavanje anksioznosti pri matematiki. Defektologica Slovenica, 11 (1), 71–85
Tobias, S. (1998). Anxiety and mathematics. Harvard Education Review,50,63-70
Tomori, M. и Ziherl, S. (1999). Psihiatrija. Ljubljana: Litterapicta: Medicinska fakulteta
Trujillo, K. M. и Hadfi eld, O. D. (1999). Tracing roots of mathematics anxiety through in-depth interviews with preservice elementary teachers. College Student Journal, 33 (2). Преземено на 12. 3. 2008, од Academic Search Premier
Umek Plankar, N. (2002). Strah pred matematiko. Diplomsko delo, Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoska fakulteta
Van Ameringen, M., Mancini, C. и Farvolden, P. (2003). The impact of anxiety disorders on educational achievement. Journal of anxiety disorders, 17, 561–571
Wigfi eld, A. и Meece, J. L. (1988). Math anxiety in elementary and secondary school students. Journal of Educational Psychology, 80 (2), 210–216
Wright, D. E. in Miller, L. D. (1981). Math anxiety: A research report. Преземено на 3.4.2008, од EBSCO HOST Research Databases