МУЗИКАТА КАКО КРЕАТИВНА ТЕРАПИЈА

  • Томислав Таневски
Keywords: музикотерапија, децата со посебни потреби, наставници, родители, уметност.

Abstract

Зголемениот интерес за креативните терапии започна во 90-тите години на минатиот век, како резултат на големите достигнувања на специјализираните терапевти, кои работеле во областа на здравствената заштита, на превенцијата, на едукацијата, на хабилитацијата и на рехабилитацијата.

Многуте истражувања ни даваат силен доказ за значењето на музиката во промовирањето на различните аспекти на развојот на детето. Затоа големо значење се дава на музичкото образование и на музичкото искуство во предучилишните установи и во пониските одделенија на основното училиште.

Со користење на креативните терапии, како и со употребата на уметноста, како што се: музиката, уметноста и визуелното изразување, танцот, драмата, куклениот театар, приказните и другите креативни процеси, се подобруваат здравјето и побрзото закрепнување, а, исто така, се подобрува квалитетот на живеењето во определеи околности. Да напоменеме некои специфични терапии, музикотерапија, виброакустична терапија и арттерапија. Музиката ја добива титулата на современ психолог, психијатар, наставник и воспитувач, бидејќи музиката заедно со другите уметнички области во голема мера влијае на нашиот живот.

Со овај труд ќе се приближиме до проблематиката на музикотерапијата и на нејзиниот развој преку интегрираната програма за развој. Интегрираните процеси подразбираат вклучување на други уметнички области, со кои подобро ќе се постигне инклузија на учениците со посебни потреби во редовна работа, каде што детето ќе ги совладува редовните или прилагодените програми со примена на индивидуализирани постапки во работењето.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Alvin 1975. J. Alvin. Music for autistic child. London: Oxford University Press.
[2] Breitenfeld 2004. D. Breitenfeld. „Multukulturalna kreativnost i liječenje“. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 40, 2004, 2, 231–236.
[3] Breitenfeld, Majsec Vrbanić 2010. D. Breitenfeld, V. Majsec Vrbanić. Kako pomoći djeci glazbom? Zagreb: Udruga za promicanje različitosti, umjetničkog doživljavanja, kreativnosti i edukacije djece i mladeži.
[4] Breitenfeld, Majsec Vrbanić 2011. D. Breitenfeld, V. Majsec Vrbanić.
Muzikoterapija. Zagreb: Music play.
[5] Bruscia 2009. K. Bruscia. The dynamics of music psychotherapy. U.S.A., Barcelona Publishers.
[6] Dahlhaus 2003. C. Dahlhaus. Estetika glazbe. Zagreb: AGM.
[7] Gardner 1993. H. Gardner. Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
[8] Gardner 1997. H. Gardner. „Is musical intelligence special?“ Paper presented at the Ithaca Conference ‘96, Music as Intelligence, New York: Ithaca.
[9] Gaston Thayer 1968. E. Gaston Thayer. Music in Therapy. New York: Macmillan PubCo.
[10] Harnoncourt 2005. N. Harnoncourt. Glazba kao govor zvuka. Zagreb: Algoritam.
[11] Hodžić, Mrdjen 2000. P. K. Hodžić, R. Mrdjen. Glazba i psihofizički razvoj 90, 2000, 13.
[12] Ivanov, Geake 2003. V. K. Ivanov, J. G. Geake. „The Mozart effect and primary School children“. Psychology of Music 31, 2003, 405.
[13] Jensen 2005. E. Jensen. Poučavanje s mozgom na umu. Zagreb: Educa.
[14] Leng, Shaw 1991. X. Leng, G. L. Shaw. Toward a neural theory of higher brain function using music as a window. Concepts in Neuroscience, 229–258.
[15] Majsec Vrbanić 2008. V. Majsec Vrbanić. Slušamo, pjevamo, plešemo, sviramo. Zagreb: Udruga za promicanje različitosti, umjetničkog doživljavanja, kreativnosti i edukacije djece i mladeži.
[16] Moreno 1999. J. Moreno. „Orpheus in hell: Music and therapy in the holocaust“.
The Arts in Psychotherapy 26, 1999, 3–14.
[17] Nordoff, Robbins 1965. P. Nordoff, C. Robbins. Music for Handicapped Children. Philadelphia: Steiner Publishers.
[18] Ohashi 1991. W. Ohashi. Reading the body. Ohashi’s book of Oriental diagnosis. New York City: Ohasho Institute.
[19] O’Regan, Fintan 2008. O’Regan, J. Fintan. Kako se nositi s djecom problematična ponašanja. Zagreb: Nakladnik Lijevak.
[20] Perry 1995. T. Perry. Music Lessons for Children with special needs. London: Jessica Kingsley Publishers.


[21] Prstačić 1978. M. Prstačić. Dramatizacija i glazba u oslobađanju psihomotorike djeteta oboljelog od cerebralne paralize. Zagreb, Istraživanja na području defektologije, II dio, 359–365.
[22] Prstačić 1989. M. Prstačić. „Dječja kreativnost i trauma“. Umjetnost i dijete 21, 1989, 4, 261–265.
[23] Prstačić, Martinec, Mišćević, Čepulić 1991. M. Prstačić, R. Martinec, S. Mišćević, M. Čepulić. „Posredni objekt u kreativnoj terapiji djeteta s malignim oboljenjem“. Defektologija 27,1991, 2, 17–33.
[24] Prstačić, Nikolić, Martinec, Kraljević 1991. M. Prstačić, B. Nikolić, R. Martinec,
N. Kraljević. „Glazba, simbolizacija tijelom i estetička dimenzija u terapiji“. Defektologija 27, 1991, 2, 33–47.
[25] Rauscher et al. 1995. F. H. Rauscher, G. L. Shaw. „Key components of the Mozart effect“. Perceptual and Motor Skills 1998, 47.
[26] Rauscher, Shaw 1998. F. H. Rauscher, G. L. Shaw. „Key components of the Mozart effect“. Perceptual and Motor Skills 1998, 355–364.
[27] Rojko 2002. P. Rojko. „Glazbenoteorijska i psihološka uporišta glazboterapije“.
Tonovi 17, 2002, 2, 17–27.
[28] Таневски 2011. Т. Таневски. Методологија на музикотерапија. Скопје: Центар за детско уметничко изарзување, музикотерапија и психофизичка релаксација „Џунџуле“.
Published
2024-06-07