Research trends in education in multicultural environments in the Republic of Macedonia

  • Elizabeta Tomevska-Ilievska
  • Emilija Simonovska Janackovska
  • Sadudin Sadiki

Abstract

The interest of the research of this paper is to answer a number of questions, which on one siderelate to the need for conceptual strengthening of the relevant education stakeholders to foster better inertethnicrelations in education, and on the other side, to offer possible solutions in the process of creating saferenvironment in schools. The research aims to evaluate the conceptual structure and the efficiency of theprojects ‘Safe Schools’ and ‘School (peer) Mediation’, as models for prevention and intervention in casesinvolving school violence, as well as their influence on fostering better inter-ethnic relations and on providingsafer school environment in selected group of secondary schools from six multi-ethnic municipalities in thecountry.The study of the problem is done by evaluation research. The requirements of this type of researchare based on the need for analysis of the conceptual structure of the project models and content analysis ofthe relevant project documentation. Because of the latter the research is characterized as theoretical research.As a result of the complex and multiplying structure of the research problem, priority has been given to theattitudes and the needs of the relevant stakeholders in this process, which points out the empirical character ofthe research. The study assumes that the conceptual structure of the projects ‘Safe Schools’ and ‘School(peer) Mediation’, as models for prevention and intervention in cases involving school violence, positivelyinfluences the strengthening of the inter-ethnic relations and securing safe school environment in the selectedgroup of secondary schools from six multi-ethnic municipalities in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Водич за безбедни училишта.(/).Скопје: Мисијата на ОБСЕ во Скопје.

Вукосављевиќ, Н. (2001).Ненасилство.Прирачник за тренинзи од ненасилна разработка на конфликти за работа со возрасни. (Превод: Јасмина Тодоровска). Белград: Центар за ненасилна акција.

Извештај од евалуацијатана проектите „Безбедни училишта“ и „Медијација меѓу врсници“ во Република Македонија. (2015). Скопје: Мисија на ОБСЕ во Скопје (работна неофицијална верзија).

Истражувања за мислењата на родителите за квалитетот на основното образование. (2012).OSCE.

Јованова-Стоилкова, Е., Лалчевска-Серафимовска, Б., Пауноска, В. (2013).Сите во акција за безбедно училиште: прирачник. Скопје: ОБСЕ.

Министерство за внатрешни работи на РМ (2011). „Реонски полицаец ќе се грижиза учениците“, http://www.utrinski.com.mk/defaut.asp?ltemlD=61F5D862A6252B498C87F670FB6FA81A.

Петровска-Бешка, В., Кениг, Н. (2005). Негативните етнички стереотипи како фактор за формирање предрасуди кај идните воспитувачи и одделенски наставници. Зборник на Филозофскиот факултет- Скопје (58), 87-99.

Трикиќ, З., Коруга,Д., Врањешевиќ, Ј. и др. (2011). Медијација меѓу врсници. Прирачник за водачи на работилници од областа на образованието за вештини на медијација. Скопје: ForumZFD&TCMC&GTZ.

УНИЦЕФ, (2009). Студија за иницијалната состојба со насилството во основните училишта во Македонија. Скопје.

Ajdukovic, D&M.,Cesar, S.,Kamenov,Z.(2011).Prevencijanasilja u mladenackimvezama. Zagreb, 46-58.

Banks, J.A. (1999).An Introduction to multicultural Education (2nded.). Boston: Allyn I Bacon.

Barrere,A., Sembel, N. (1998). Sociologie del’èducation.Paris:Ed. Nathan.

Bennett, B., Rolheiser-Bennett, C., Stevahn, L. (1991).Cooperative Learning. Washington: Professional Development Associoation.

Cowie,H., Dawn,J. (2008).Managing violence in schools.A whole-school approach to best practice (/).

Cross-national study of teaching and learning (Data collection workshop).(2001).American Institutes for Research.Washington DC: Pelavin research Center.

Developments in Learning and Assessment, (eds. M., P., M. Bob), (1999). Washington, DC: Hodder & Stoughton with the Open University.

Gašić-Pavišić, S. (2004). Mere I programi za prevencijunasilja u školi. U Zbornikubroj36. Instituta za pedagoškaistraživanja Beograd: Institut za pedagoškaistraživanja, 168-178.

Isić, U. (2010).Vršnjačkamedijacija: Vodičzapedagoge i psihologe. Bosna i Hercegovina: OSCE.

Milat,J. (2001).Značenje humanističkog obrazovanja za razvojmultikulturalizma. Split: Filozofskifakultet.

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.

Perotti, A. (1994).The Impact of the Council of Europe’s Recommendations on Intercultural Education in European School Systems. European Journal of Intercultural Studies 5 (1) 9-17.

Popadić, D. (2009). Nasilje u školama.Beograd: Institut zapsihologiju, UNICEF.

Smith, P. (2006).„Lalute contre la violence á l ’ècole: unperspectiveeuropèene“,en: Rèduction de la violence á l’ècole – unguided pour le changement.Strasbourg Cedex: Editiondu Conseil del’ Europe.

Stajić, LJ., Miljković, S., Stanarević, S. (2006). Bezbednosna kultura mladih: kako živjeti bezbedno. Beograd: Draganić

Survey of parental views on primary education.(2012).Skopje: OSCE.

Tofovic-Kamilova, M., Tomevska-Ilievska, E., Sejdini, M. (2013).‘Electoral status of the Albanian language in primary education’.16th Conference of Balkan Society for Pedagogy and Education.“The image of the “Other”/the Neighbour in the Education Systems of the Balkan Countries”.University of Macedonia, Thessaloniki.

UNESKO Guidelines on Intercultural Education, Educational Sector UNESKO(ED-2006/WS/59)-CLD 29366, Paris.

Vidović, S., Radanović, M. (2004).Spremno u sukobe-recepti za bolje bavljenje sobom,drugima,međusobnim odnosima i konfliktima, Beograd: GTZ (Nemačka organizacija za tehničku saradnju).

Vidović, S., Radanović, M. (2009). Priručnik za učenike osnovne škole za veštine medijacije: Osnovac medijator. Beograd: GTZ (Nemačka organizacija za tehničku saradnju). &Ministarstvo omladine i sporta Republike Srbije.

Published
2016-06-03