THE USAGE OF THE PHRASEOLOGICAL EXPRESSIONS IN TEACHING

  • Violeta Janusheva
  • Natasha Zulumovska

Abstract

The increased usage of the conversational elements in styles that represent the official communication imposes the examination of teachers’ language expression during the teaching classes, regarding the PE. From here, the paper answers one research questions: What language teachers use regarding the PE during the teaching class? The sample consists of 40 observed classes in different teaching subjects conducted by 15 teachers over 30 years old and a survey with two open questions with respect to their perception of their own language expression, regarding the standard language norm and the PE. The analysis rests on the coding of the answers and the general qualitative interpretative-inductive approach. The results show that teachers use PE during the teaching classes, mostly in situation connected with the students’ behavior and that there are border cases of PE usage while the teacher presents and explains the particular teaching units although cases when teacher explains certain phenomenon or problem form the teaching units are not registered. The findings from the survey suggest the unconsciousness of this usage and the need of nurturing and promoting the standard language norm and the consciousness of this usage as well, primarily, “as convenient tools for understanding the message that teachers convey”. Therefore, this study is an impulse for further examination of this phenomenon which may provide complete and profound data related to the language teacher uses in the teaching.

Keywords: phraseological expression; teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бојковска Е. (2016). Предизвици при преведувањето фразеологизми. Зборник на трудови од Меѓународната научна конференција „Зборот збор отвора“, 87–102. Скопје: УКИМ, Филолошки факултет „Б. Конески“.
Велковска, С. (2002). Белешки за македонската фразеологија. Скопје: Институт за македонски јазик „Крсте Мисирков“.
Велјановска, К. (2006). Фразеолошките изрази во македонскиот јазик со осврт на соматската фразеологија. Куманово: Македонска ризница.
Делова-Силјанова, Ј. (2016). Преводот на фраземите како предизвик. Зборник на трудови од Меѓународната научна конференција „Зборот збор отвора“, 137–144. Скопје: УКИМ, Филолошки факултет „Б. Конески“.
Јанушева, В. (2017). Стандарден македонски јазик. Битола: УКЛО, Педагошки факултет.
Костадиновска, Б., Јанушева, В. (2012). За преводот на фразеолошките изрази. Меѓународно научно списание „Учител“, 4, 236–240. Битола: УКЛО, Педагошки факултет.
Макаријоска, Л., Павлеска-Георгиевска, Б. (2020). Прилози за македонската фразеологија. Скопје.
Марковиќ, М., Новотни, С. (2020). За некои онимиски фразеологизми во македонскиот јазик. Албанологија, 7 (13–14), 159–165.
Молотков, И. А. (1997). Основы фразеологии русского языка. Ин-т рус. яз., Ленинград: Наука. Ленингр. отд-ние.
Кирова, С., Кузмановска, Д., Иванова, Б. (2018). Фразеологизми со броеви во англискиот и германскиот јазик. Зборник од Третата меѓународна конференција „ФИЛКО“, 237–246. Штип: Универзитет „Гоце Делчев“.
Кузмановска, Д., Петковска, Б. (2012). Именските фразеологизми со компонентата зооними разгледувани во македонскиот, германскиот и англискиот јазик. Годишен зборник на Филолошкиот факултет во Штип, 151–155. Штип: Универзитет „Гоце Делчев“.
Пановска, Р. (1987). Современ македонски јазик. Скопје: Филолошки факултет.
Петрова-Џамбазова, С. (2016). Фразеолошките изрази во рекламните пораки. Зборник на трудови од Меѓународната научна конференција „Зборот збор отвора“, стр. 257–261, Скопје: УКИМ, Филолошки факултет „Б. Конески“.
Христовска, С. (2018). Фразеологизмите во драмите на Васил Иљоски. Скопје: Институт за македонски јазик „Крсте Мисирков“.

***
Brown, D. J. (2009). Open-response items in questionnaires. In Heigham, J. & Croker, A. R. (ed.), Qualitative research in applied linguistics: A practical introduction (200–219). Palgrave: Macmillan.
Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative and quantitative approaches, 3rd ed. University of Nebraska: Sage.
Gentles, J. S., Charles, K., Ploeg, J., & McKibbon, A. (2015). Sampling in qualitative research: insights from an overview of the methods literature. The Qualitative Report, 20 (11), 1772–1789.
Glaser, G. B. (1992). Basics of grounded theory analysis: emergence vs. forcing. California: Sociology Press.
Gold, R. (1958). Roles in sociological field observation. Social Forces, 36, 217–223.
Harding, T., & Whitehead, D. (2016). Analyzing data in qualitative research. In: Schneider, Z. & Whitehead, D. (eds.), Nursing and midwifery research: methods and appraisal for evidence-based practice, 5th ed.,. ch. 8. Elsevier.
Janusheva, V., Shashko, A. (2015). Use of idiomatic expressions from the conversational style in the journalistic sub-style of the standard Macedonian language. International Journal ,,Teacher“, vol. 8, 87–90. Bitola: University ,,St. Kliment Ohridski“, Faculty of Education.
Kahlke, М. R. (2014). Generic qualitative approaches: pitfalls and benefits of methodological mixology. International Journal of Qualitative Methods, 13(1), 37–52.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Patton, Q. M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Schensul, S. L., Schensul, J. J., & LeCompte, M. D. (1999). Essential ethnographic methods: observations, interviews, and questionnaires (Book 2 in Ethnographer's Toolkit). Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
Thomas, R. D. (2006). A general inductive approach for analyzing qualitative evaluation data. American Journal of Evaluation, 27 (2), 237–246.
Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. The Guilford Press.
Published
2022-12-26
How to Cite
Janusheva, V., & Zulumovska, N. (2022). THE USAGE OF THE PHRASEOLOGICAL EXPRESSIONS IN TEACHING. PALIMPSEST / ПАЛИМПСЕСТ, 7(14), 203-212. https://doi.org/10.46763/PALIM22714203j
Section
МЕТОДИКА НА НАСТАВАТА / TEACHING METHODOLOGY